برای کاهش وزن دنبال معجزه نباشید. برای رسیدن به وزن ایده آل باید علاوه‌بر داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش را نیز در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بگنجانید. اگر کمی دقت و توجه به رژیم غذایی و سبک زندگی خود داشته باشید، رسیدن به وزن ایده آل با یک رژیم لاغری مناسب دور از دسترس نیست. برای کاهش وزن اصولی، باید علاوه بر اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی، با برنامه ریزی و اصولی پیش روید تا با حفظ سلامت بدن نتیجه مناسب را دریافت کنید. در این مقاله ۳ روش کاهش وزن سریع و هدفمند برای لاغری در یک ماه را به شما معرفی خواهیم کرد و خواهیم گفت چگونه می‌توانید در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنید.






روش یک: تغذیه‌ی مناسب

۱. میزان کالری دریافتی خود را کاهش دهید

هر روز قدری کمتر غذا بخورید. در ابتدا سعی کنید به‌تدریج مقدار کالری دریافتی خود را کم کنید، سپس بر روی مقدار کالری‌ای تمرکز کنید که به شما کمک می‌کند تا بدون سختی و تحمل گرسنگی شدید، وزن کم کنید. محاسبه‌ی کالری کار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده‌ای نیست، ولی برای رسیدن به وزن ایده آل باید پشتکار و صبر داشته باشید؛ مطمئن باشید این روشی عالی برای رسیدن به تناسب اندام است.


اگر بیشتر از مقدار کالری دریافتی در طول روز کالری بسوزانید، حتما وزن کم می‌کنید. شاید بتوان این روش را یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول کاهش وزن دانست.

می‌توانید با یک متخصص تغذیه مشورت کنید یا با مطالعه، اطلاعات بیشتری در مورد سلامت، سبک زندگی سالم و رژیم غذایی به‌دست بیاورید. همچنین هر روز میزان کالری غذاهای مصرفی خود را یادداشت کنید و مراقب باشید مقدار کالری دریافتی‌تان بیشتر از کالری هدف‌ نشود. نرم‌افزارهای موبایلی زیادی در این زمینه وجود دارد که با توجه به‌شرایط جسمی و فعالیت بدنی هر فرد، کالری مناسب برای کاهش وزن را پیشنهاد می‌کنند. همچنین با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانید تقریبا مقدار کالری همه‌ی مواد غذایی را به‌آسانی محاسبه کنید.

۲. از مصرف تنقلات ناسالم خودداری کنید

لاغری در یک ماه+ تنقلات ناسالم 


برای اینکه بتوانید مقدار کالری دریافتی خود را تنظیم کنید، در ابتدا بهتر است تنقلات شور، شیرین، پرچرب و ناسالم را از رژیم‌ غذایی خود حذف کنید. اگر واقعا به‌دنبال کاهش وزن هستید، پس بهتر است با غذاها و تنقلاتی مانند سیب‌زمینی سرخ‌شده، پیتزا، کیک و شکلات خداحافظی کنید. شیرینی‌ها و غذاهای پرچرب خیلی بیشتر از چیزی که به‌نظر می‌رسند، کالری دارند و به‌همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم به‌جای مصرف این تنقلات از غذاها و خوراکی‌های سالم‌تر استفاده کنید. تنقلات و خوراکی‌های ناسالم برای افرادی که به‌دنبال کاهش میزان چربی بدن خود هستند، تله‌ی مرگ محسوب می‌شود، پس مراقب باشید به دام آن نیفتید.


بهتر است غذاهای خود را به‌صورت گریل‌شده، کبابی، آب‌پز یا بخار‌پز مصرف کنید و از سرخ‌کردن با روغن یا کره خودداری کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش میزان کالری دریافتی در طول روز، حذف فست‌فودها و نوشابه‌ها از رژیم غذایی است. تنها با حذف این مواد غذایی می‌توانید در هفته بیش از یک کیلو وزن کم کنید.

۳. غذاهای سالم را در برنامه‌‌ی غذایی خود قرار دهید

با مصرف غذاهای کم‌کالری می‌توانید سریع‌تر به هدف خود در کاهش وزن برسید. با مصرف ۴۰۰ کالری سبزی احساس سیری می‌کنید و به هدف خود که همان کاهش وزن است، نزدیک‌تر می‌شوید. این‌ درحالی است که با مصرف ۴۰۰ کالری غذای پرچرب نه‌تنها احساس سیری نمی‌کنید، بلکه دوست دارید بیشتر هم بخورید. اگر بدانید که هر ماده‌ی‌ غذایی چه مقدار کالری دارد، با دریافت آن به بدن‌ خود این پیغام را می‌دهید که کالری امروز را دریافت کرده است و دیگر نباید منتظر دریافت کالری بیشتری باشد.


میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات کم‌چرب و گوشت بدون چربی ازجمله مواد غذایی سالم و کم‌کالری هستند و به کاهش وزن شما کمک می‌کنند. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آب هستند و کالری بسیار کمی دارند. در عین حال میزان چربی آنها نیز بسیار پایین و در حدود یک گرم یا حتی صفر است. همچنین بهتر است به‌جای استفاده از غذاهای فرآوری‌شده، غذاها و خوراکی های ارگانیک مصرف کنید.

فیبر ماده‌ی غذایی بسیار مفیدی است. هر گرم فیبر در حدود ۱/۵ الی ۲/۵ کالری دارد. بیشتر حبوبات، مغزها و دانه‌ها سرشار از فیبر هستند.

۴. در هنگام طبخ غذا مراقب کالری‌های اضافی باشید

چهار تکه مرغ تا وقتی غذای مناسبی برای یک وعده‌ی غذایی‌ است که آن را با کره و پنیر آماده نکنید.


با جداکردن پوست مرغ بعد از طبخ، چربی کمتری دریافت می‌کنید. همچنین بهتر است از پختن گوشت با پودر سوخاری یا برخی از مواد غیرضروری که فقط کالری زیادی دارند، اجتناب کنید.

از سرخ‌کردن غذا با روغن فراوان هم پرهیز کنید. حتی سبزیجات را هم زیاد سرخ نکنید. این کار باعث کاهش ارزش و کیفیت مواد غذایی می‌شود.

غذای خود را به‌صورت بخارپز مصرف کنید و ادویه‌ی زیادی به آن بزنید. ادویه باعث افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود. غذای بخارپز شده در مقایسه با غذاهای سرخ‌شده چربی و کالری کمتری دارند.

منبع:chetor.